Емпауермент - педагогіка

Основні принципи емпауермент - педагогіки
У сучасних державних документах про освіту визначені вимоги суспільства доособистості: бути самостійною, здатною до самореалізації, до неперервноїосвіти впродовж життя, до професійного зростання та мобільності в умовах реформування сучасного суспільства. Найбільш перспективним підходом до реалізації завдань сучасної школи є формування в учнів компетенційта компетентностей, які допоможуть самореалізуватися і самоствердитися у житті. Вважаю, що організація сучасного навчально-виховного процесу, учасники якого зазнають  впливу гігантської лавини інформації та прискореної модернізації технічних засобів навчання, повинна базуватися на поєднанні діяльнісного, особистісно орієнтованого підходів та ідей педагогіки «емпауермент».Так звана «модель Д. Колба», засновника підходу «навчання практикою», «активного навчання» у педагогічній літературі ХХ ст. описана Ю. Г. Фокіним,Д. І. Латишиною, О.О. Радугіним, Д. Джонсоном, Е. Джонсон-Холубек, Дж. Дьюї. Девід Колб вважав, що дві ідеї «отруїли» шкільне навчання у всьому світі:це концепція коефіцієнту розумового розвитку IQ та принцип, за яким учня сприймали як «tabula rasa», або «ємність, що потрібно наповнити». Д. Колб стверджував, що успішне навчання починається з практичного досвіду, часто – з досліду. Наступний крок: висновки, які виникли в результаті роздумів та міркувань. Це приводить учня до створення нової моделі чи теорії, далі – стадія активного експерименту і подальшого вдосконалення. 
Шведський спеціаліст у сфері навчання Клас Мелландер  розвиває ідею Колба й формулює свій цикл навчання, який стає одним з напрямів гуманістичної педагогіки – педагогіки «емпауермент» (з англ. еmpowerment – надання людині мотивації й натхнення до дії)
Основні принципи емпауермент - педагогіки
Методологічною основою уроків, побудованих з використанням засобів педагогіки «емпауермент», є положення про те, що учень – це активна і       творча особистість, здатна пізнавати і саморозвиватись. Ці положення вимагають побудови принципово нової, відмінної від традиційної, моделі навчання в педагогіці «емпауермент», педагогічної моделі людської діяльності.
 
«Єдиний шлях, що веде до знань – це діяльність»      
Б.Шоу
Учні повинні бути соціально активними, дієвими та відповідальними за свої дії, чітко усвідомлювати їх наслідки. Отже, завдання педагога – допомогти їм у цьому. Необхідно спрямувати діяльність на активізацію в учня продуктивного раціонального оволодіння знаннями, формування необхідних компетенцій, їх застосовувати на практиці, розширення сфери активного самонавчання; зосереджуємо увагу на розвивальному змісті освіти на основі диференціації, індивідуалізації навчально-виховного процесу. Основним способом навчання і виховання, що забезпечує різносторонній розвиток – є діяльність. Структура діяльності, спрямованої на формування особистості, спроможної до забезпечення розвитку учнів.
На думку педагогів Пометун О. І., Пилипчатіної Л. М., Сущенко І.М., які використали модель педагогіки емпауерменту в межах курсу «Уроки для сталого розвитку», в процесі навчання  школярі отримують можливість сформувати власний спосіб життя і систему цінностей, усвідомити, як повсякденний спосіб життя кожної людини та колективів впливає на стан довкілля.
Однак недостатньо уваги приділено більш широкому застосуванню вище згаданої моделі, а саме: формуванню предметної компетентності засобами педагогіки «емпауермент» на уроках географії.
Тому дослідження даної теми є актуальним. Підтвердженням цього є нова редакція Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти (від 23.11.2011р. №1392), Концепція Державної цільової соціальної програми підвищення якості шкільної природничо-математичної освіти на період до 2015 року.
Формування предметної компетентності буде успішним, оскільки навчально-пізнавальний процес із застосуванням засобів  емпауермент-педагогіки побудовано на засадах полісуб’єктної взаємодії та постійного зворотнього зв’язку; найважливішою складовою навчання є самостимулювання і мотивування учнів до висування ними особистісно і суспільно значущих цілей власної діяльності та їх реалізації, надання учням свободи вибору форм і способів цієї діяльності; як на уроках, так і у позаурочний час передбачається системна організація активної пошуково-дослідницької діяльності школярів.
Набуті таким чином науково-дослідницькі компетенції роботи з науковою       літературою,     організації       спостереження,  дослідження, моніторингу, публічної презентації, формування власної думки, висунення гіпотез, заперечення або їх підтвердження успішно використовуються учнями в навчальній діяльності і сприяють професійному становленню в майбутньому.
            Діяльність учителя й учня на уроках , організованих за моделлю педагогіки «емпауермент» має свої особливості. Передусім вона базується на інтенсивній та взаємоприйнятній співпраці з учнями. Розвиток навчально-пізнавальної самостійності школярів забезпечується баченням учителем цілісного процесу діяльності учнів, прогнозуванням її результатів.  
СТРУКТУРА
діяльнісно спрямованого уроку
       I.            Мотиваційна діяльність
Визначення мети
Створення позитивного мікроклімату
Побудова позитивного мотиваційного поля
    II.            Емпауермент – педагогіка
Навчальна співпраця вчителя та учня в дієвому просторі
  III.            Рефлексійна діяльність
Визначення, аналіз, усвідомлення досягнутих результатів
Контрольно – аналітична діяльність